dinsdag 24 mei 2016

Youtube

Dus ik ben bezig met Youtube. Ik heb een paar filmpjes gemaakt en heb het plan opgevat om een volledige serie te maken. Het is nog zoeken naar de juiste manier om een tekenles in een youtubefilmpje te vatten, maar het eerste filmpje staat op internet en is te vinden via deze link:


In de Tutorial-serie begin ik met twee verschillende benaderingen van hetzelfde onderwerp. In de eerste aflevering heb ik een lijntekening gemaakt. In de tweede aflevering maak ik weer een portret, maar nu bouw ik het op vanuit de vlakken. Deze verschillende benaderingen (lineair/picturaal) vragen van de kunstenaar een verschillende manier van kijken.
Een lijn kan een contrast, een vorm, of een volume aangeven. Vlakken kunnen voornamelijk vlakken beschrijven en wanneer je niet gewend bent om vanuit vlakken te werken, voelt het alsof je hier niet alles mee kunt wat je wilt. Deze methode dwingt je om een onderwerp te benaderen vanuit de negatieve ruimte, de ruimte om de figuur. Ook dwingt deze methode je om van groot naar klein te werken. Details kunnen alleen langzaam uit de vlakken naar voren komen. En aangezien details de grootste valkuil vormen voor beginnende tekenaars, is het voor hen vaak beter om vanuit de vlakken te werken.
Het is natuurlijk zo dat deze verschillende methodes vaak gecombineerd worden, maar het is goed om te beseffen hoe wezenlijk verschillend ze zijn.
Vergeef me deze uitweiding. Ik weet niet waarom ik dit allemaal vertel, maar het staat er nu eenmaal, dus ja...

Waarom maak ik een Youtube-serie? Misschien moet ik dat vertellen. Ik wil graag lesgeven en op deze manier zijn mijn lessen voor iedereen gratis toegankelijk. Dat is het eigenlijk. Een youtubeserie zal nooit een alternatief kunnen zijn voor een kunstopleiding, al is het alleen omdat de bovenstaande tekst al te uitgebreid is om in een filmpje te proppen. Maar ik hoop wel dat mijn serie, wanneer die compleet is, een mooie introductie kan zijn in de wondere wereld van de schilderkunst.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen