maandag 2 mei 2016

Retour vers le futur

Meer dan 360.000 potelets bepalen het Parijse straatbeeld. Misschien denk je dat mijn blog weer over duiven gaat en nee, het zijn ook geen scharrelkippen (kip=poulet). Potelets zijn paaltjes en ze zijn overal. Soms vind je er wel drie naast elkaar en ze vormen de vreemdste patronen, alsof het bloemen zijn die op willekeurige plekken uit het beton omhoogschieten. Alles om maar te voorkomen dat de auto's het trottoir oprijden. Wie me niet gelooft, verwijs ik naar de volgende blog: http://benlem2.canalblog.com/
Begrijp me goed, ik hou van de potelets. Een straat oversteken, zelfs als het voetgangerslicht op groen staat, is hier niet zonder risico en ik haal opgelucht adem als ik weer veilig omringd word door mijn metalen vrienden. Toch maken ze het leven van de Parijzenaars niet heel gemakkelijk. Als een winkel bevoorraad moet worden, kan er bijvoorbeeld niet even een vrachtwagen op de stoep gaan staan. Dan zie je mannen met steekwagens af- en aanlopen en waan je je even in het verleden.
Aan de andere kant word je aan alle kanten ingehaald door mensen op steps, skates en skateboards. Skaten is niet voorbehouden aan rebelse jongeren. Omdat de auto in Parijs zo onpraktisch is, nemen deze vervoermiddelen het over. Rond het beursgebouw zie je bankiers op de step en gisteren flitste een man in vol ornaat met hoge snelheid voorbij. Deze man stond kaarsrecht op een wiel, alleen maar een wiel en hij schoot met zeker 15 km/u over de stoep.
Ik moest denken aan Back to the Future, aan het Hoverboard waarmee Marty door de toekomst vliegt en dezelfde dag vind ik in de Rue des Archives een winkel die Hoverboards verkoopt. De winkel verkoopt allerlei futuristische snufjes, zoals koptelefoons met luidsprekers aan beide kanten, zodat iedereen van je muziek kan meegenieten, 3d-pennen waarmee je 3-dimensionale tekeningen kunt maken, gewoon in de lucht en uiteraard ook verschillende elektronische sigaretten. Het Hoverboard ziet eruit als een skateboard, maar dan met één gemotoriseerd wiel in het midden. Vooruit, hij zweeft niet echt, maar het is genoeg om je even in de toekomst te wanen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten