zaterdag 2 mei 2015

Bleeding baby

“Today we're going to meet as many people as possible.”, zegt Nekruz. Er lijkt die dag geen einde te komen aan de possibilities. Als ik met Nekruz over straat loop, komen we om de tien meter iemand tegen met wie we de handen schudden en een kort praatje maken. Nekruz vertelt waarom ik hier ben en vraagt soms of ze naar de cursus kunnen komen die ik ga geven. In verschillende scholen word ik aan de leraren voorgesteld.
“First, let's drink tea.”, zegt Nekruz en we drinken thee met het hoofd van de kunstschool in Poshinev. De kunstscholen hier zijn bijzonder goed. Ik weet niet of het zo'n goed idee is om kinderen van 9 naar gipsbeelden te laten tekenen en de spieren van het gezicht te laten bestuderen, maar de kunstwerken die door de kinderen worden gemaakt zijn soms van ongelooflijke kwaliteit.
“So now, let's drink some tea.” We drinken thee met de staf van de kunstschool in Khorog. (Weer een kunstschool. In totaal bezoeken we vier) Alle aquarellen en tekeningen van de leerlingen worden uit kasten getrokken en uitgestald. Ze werken hier voornamelijk met aquarel en heel soms met olieverf. Acryl is vrijwel onbekend.
“First, let's drink tea.”, zegt Nekruz en we drinken thee met zijn collega's van NUR, de NGO. NUR heeft een groot aantal projecten. Eén collega werkt met drugsverslaafden. “A few years ago, there were 300. Now there're only 140.” Ze deelt schone naalden, condooms etc. uit. Eén collega is bezig met een project met bijenkassen en Jakken. Verschillende boeren uit de omgeving verdienen daar nu genoeg geld mee.
Nekruz stelt me, na mijn thee opnieuw te hebben bijgeschonken, voor aan een andere collega. Hij is een bijzonder zongebruinde, gespierde man, met mooie rimpels. Hij was hoofd van de politie, maar na zijn pensioen is hij voor NUR gaan werken. In 2012 heeft de regering, in een poging de macht over Khorog te versterken, de bevolking van Khorog beschoten, waarbij veel burgerdoden vielen. Nu probeert NUR het vertrouwen van de bevolking in de politie te herstellen met verschillende projecten. Het voormalig hoofd van de politie lijkt me de ideale persoon voor deze taak, omdat hij bijzonder zachtaardig overkomt. Hij organiseert bijvoorbeeld sportevenementen, waarbij de politie en de jeugd samen sporten. “We have to start with a new generation. The people that were there when the police out of the blank started shooting and killing their family and friends, will never forget or forgive.”, zegt Nekruz.
"So, are you tired? Let's go home and drink some tea."

“Do you know what bleeding baby is?” De vrouw van Nekruz is bijzonder intelligent. Ze studeerde Engels aan de universiteit van Birmingham en won met haar masterscriptie een prijs voor beste scriptie. Haar Engels is accentloos. "Ik heb nog nooit gehoord van bleeding baby.", zeg ik.
“When a baby doesn't sleep at night, an old woman will come to visit you and she will cut the back of the baby with raisers.”
Ik kijk haar geschokt aan en ze moet lachen. “Yes, I know, it's cruel, but you know, they used to do this in Europe with soldiers on the battlefield, so I think there must be some reason to it. It has been done to all our children. But when there's more than just sleeping-problems, the old woman will pierce the palate of the baby with a needle. That is awful. Eight years ago they did this to my little sister and I still remember it very well. The woman will come today I think.”

Die dag is een vrouw langsgekomen om de baby te aderlaten. De sneetjes zijn gelukkig heel oppervlakkig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten