dinsdag 12 mei 2015

Op weg naar school

Elke dag ga ik rond acht uur naar mijn werk. Ik loop dezelfde weg en ik hoef al niet meer extra op te letten om niet over een uitstekende steen te struikelen, of in een gat te stappen. Ik moet nog wel de minibussen ontwijken, als ik het kruispunt oversteek. Aan de hoge muren die elk zicht op aankomend verkeer blokkeren, hangen kapotte stoplichten. Ik spring over de goot en loop over de brug over de rivier Ghund. Gisteren kwamen we op de brug een man tegen die heel uitgebreid mijn hand schudde en vervolgens met Nekruz begon te praten. Dit is op zich niet zo bijzonder, maar Nekruz vertelde me later dat de man zo enthousiast was omdat hij mij herkend had van de lokale televisie.
Na de brug loop ik als ik alleen ben door het park. Het pad door het park wordt schoongeveegd door vrouwen met de traditionele bezem (Vidirm), die zo kort is, dat de vrouwen hurken of gebogen staan. In Dushanbe worden hele straten op deze manier 's ochtends schoongeveegd.
Op het bankje zit een man met één voet. De krukken staan tegen de rugleuning. De man lacht naar me en vraagt vandaag of ik Russisch spreek. Ik lach terug.
Als ik met Nekruz ben, lopen we in plaats van door het park langs de afvalstort met daarnaast het openbaar toilet, een houten schuurtje met gaten in de grond. De route is even lang, maar minder prettig.
Het gebouw waar het kantoor is gevestigd, is heel groot. Het grootste gedeelte van het gebouw is ontvangsthal, met een enorme trap en een poster van de president in hardlooptenue. Er is geen wc in het gebouw, dus soms kom ik ook in mijn eentje langs het openbaar toilet.

Eén van mijn leerlingen bij mijn eerste les is Madina. Ze stelt zich aan me voor in perfect Engels. Ze werkt bij Medina, maar dat is toeval. Ze heeft Antropologie gestudeerd. Ze vertelt me over een toren die gebouwd is met melk. Het volk dat het gebouwd heeft, was zo welvarend dat het melk gebruikte in plaats van water en het heeft geholpen, want de toren staat nog steeds. Ze vertelt me ook dat het gedrongen, donkere volk hier afstamt van de Ariërs. Je kunt de swastika nog terugvinden in ornamenten en decoraties.
Nu is er geen werk voor antropologen en ze wil graag schilder worden. Ze heeft geen kunstopleiding gehad, maar ze tekent al vanaf haar eerste. Haar tekeningen zijn goed.

Madina is een zeer enthousiaste leerling en ze bedankt me heel uitvoerig na de les. De tweede les is ze er niet. Haar bazin heeft gedreigd haar te ontslaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen