donderdag 14 mei 2015

Haar

“Do you want to go to a hairdresser, or how do you call this?”, vraagt Nekruz. Hij kijkt naar mijn haar. Het was me al wel opgevallen dat veel en eigenlijk alle mannen in Khorog hetzelfde kapsel hebben, maar ik had er nog niet bij stil gestaan dat ik daardoor extra opval. We zitten in een sauna/openbaar badhuis. Het gebouw stamt uit de Sovjet-Unie. Het was oorspronkelijk de sauna voor de werknemers in de broodfabriek en je kunt nog precies zien hoe het er vroeger uitzag. Afgezien van de grote hoeveelheid roest, de schimmel aan de wanden en de ontbrekende douches, ziet het er namelijk nog precies zo uit. De geur doet me denken aan het openbaar toilet en ik maak me een beetje zorgen om mijn gezondheid. Mannen staan zich te scheren voor de scherven van een spiegel die tegen de wand staan. Een aantal staan gebogen hun schaamhaar te scheren. Faridun, de zevenjarige zoon van Nekruz is ook mee. De jongens worden heel uitgebreid gewassen door hun vaders. Faridun zit op een bankje terwijl Nekruz zeep in zijn huid wrijft. Na een tijdje droog ik me af en ga ik naar buiten. Het is donker en stil en de hemel is vol sterren. Een vrouw leunt uit het raam. Ze rookt een sigaret en ze kijkt naar mij. Ik kan haar gezicht niet zien. Wat later komt een hond langs. Hij ruikt even aan me en loopt dan verder.

De volgende dag praat ik met Azam, een van mijn leerlingen. Hij is ongeveer van mijn leeftijd en hij is de meest vaardige illustrator. Hij zet in een kwartier zo tien figuren op het papier, met elk een eigen karakter. Hij is bovendien een van de weinige mannen in Khorog met een afwijkend kapsel. Als we thee drinken na de les, vertelt hij dat hij eerst binnenhuisarchitect wou worden. Na een paar jaar op de kunstacademie in Dushanbe werd hij van school getrapt vanwege zijn afwijkende kapsel en piercings. "Even in Khorog people look at you strangely when you're different, you know." Hij ging vervolgens naar Moskou om daar modeontwerp te studeren, maar hij was nu teruggekeerd naar zijn geboorteplaats, omdat zijn geld op was.

Hij heeft zijn schetsboeken meegenomen. Er staan fantastische pentekeningen in. Alle figuren zijn in een enkele lijn op het papier gezet, inclusief het ontwerp voor de kleding die ze dragen. Hij heeft honderden ontwerpen voor verschillende jurken, sommige geïnspireerd door traditionele kledij, andere door mobieltjes etc. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen