dinsdag 17 december 2013

I built myself a metal bird



Voordat ik de winnaar van de loterij van het schilderij bekendmaak, wou ik nog even een kort blog schrijven over mijn meest recente activiteit. In New York kreeg ik het idee om een jurk te maken van beschilderd linnen. Ik weet niet waarom ik dit idee nou juist daar kreeg. In Barcelona had ik veel ontwerpen getekend voor een jurk, naar een geabstraheerd motief van palmbladeren. Deze jurk heb ik nooit gemaakt en misschien ben ik nu meteen na New York aan de slag gegaan, omdat ik het niet zolang wou uitstellen dat dit idee ook zou verdwijnen. Het idee heeft niets te maken met de grenzen van de schilderkunst opschuiven, of iets dergelijks. Het leek me gewoon wel grappig.

Na een paar mislukte papieren modellen, besloot ik een model van ijzerdraad te maken, omdat ik graag met dit materiaal werk. Hierboven staan eerdere modellen van ijzerdraad, hieronder zie je een foto van het model voor de jurk. Bewegen ging nog verbazingwekkend goed in dit korset en daarom heb ik besloten het ijzerdraadmodel voor de uiteindelijke jurk te gaan gebruiken.


Ik heb inmiddels stof om het ijzerdraad gewikkeld, zodat alle scherpe randjes bedekt zijn. Ik gebruik geen patronen of andere voorbeelden en moet daarom steeds zelf nadenken over hoe ik het aanpak. Het voordeel hiervan is wel dat ik de jurk helemaal kan vormen naar mijn idee.

Voor de rok zal ik vijf taps toelopende schilderijtjes van vogeltjes gebruiken. Ik heb er uiteindelijk zes gemaakt, omdat ik over een niet tevreden was. Er zit geen marge om de schilderijtjes, dus dat wordt nog spannend.


De volgende stap is het maken van een groot schilderij om deze vervolgens in stukken knippen en met de hand op het geraamte te naaien. Dit zal een schilderij worden van de Camperdown Elm.
Ik heb twee kleintjes gemaakt en ik ben weer wat gaan twijfelen aan deze aanpak. Over de kleuren ben ik wel tevreden, maar als ik ze in stukken moet knippen, blijft er van het beeld weinig over. Misschien moet ik een nieuw doek al in de juiste vormen knippen en dan gaan schilderen, zoals ik met de vogels heb gedaan.



1 opmerking: