maandag 2 december 2013

are you a Jew?

Deze dagen is Alies, een vriendin van Sandrien, in New York en we hebben samen wat tijd doorgebracht. Alies wou graag naar een gospeldienst, dus vanochtend ging ik voor het eerst in een lange tijd weer eens naar de kerk.
Voor de kerk stond een jongen die chocolademelk uitdeelde. Hij schudde ons meteen de hand en heette ons welkom. We konden hem moeilijk verstaan, omdat uit luidsprekers gezangen en oproepen om naar binnen te gaan, schalden.
Dus wij gingen naar binnen.
Het koor was erg goed, al kon ik wat moeilijk wennen aan zinnen als  'our God is the best'  die bovendien minutenlang herhaald werden.
Een van de zangers probeerde het publiek op te zwepen. Hij zong: 'Put your hands together.'  Of: 'Come on, make some noise.'  Of: 'Put your left hand in the air, reach for God.'
Het deed Sandrien en mij sterk denken aan een MC, die voor rappers de boel aan elkaar praat.
Ik zat laatst in de metro vlakbij een jongen en een meisje die aan het rappen waren. Het meisje droeg eerst een rap voor die ze op een papiertje had geschreven. Het was een wat sentimentele tekst, met veel seksueel getinte metaforen. 'Very good', zei de jongen: 'I loved the part where you said ******.'
Het is zonde dat ik de metafoor ben vergeten, want hij was wel goed en vooral erg grof.
'Let's do freestyle.' Zei de jongen. Hij begon uit zijn hoofd te rappen, terwijl het meisje in haar handen klapte. 'Let's pray every day, god is great, love don't hate, pray to the lord…' Het meisje keek hem even vreemd aan en riep toen: 'What's up with the JESUS?'
De dienst in de kerk ging over de apostel Paulus en over Apollos, twee van de eerste joden die zich tot het christendom bekeerden en het geloof gingen verspreiden. Apollos had in eerste instantie een andere versie van het christendom.
De dominee richtte zich nu op de vraag hoe je weet of je de juiste versie van het christendom hebt. De meeste mensen nemen de ideeen over van de kerk waarin ze zijn opgegroeid en dat is raar, want je had net zo goed in een andere variant van de kerk geboren kunnen worden. Ik had niet zulke vrijzinnige opvattingen verwacht in deze kerk. Overigens vond de dominee wel dat je christen moest blijven, al kun je tenslotte ook als moslim of jood geboren worden.
In de metro later die dag kwam een oude orthodoxe jood naar me toe. Hij vroeg: 'Are you a Jew?' Ik antwoordde ontkennend, waarop hij zijn excuses aanbood en weer wegliep.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten