maandag 11 november 2013

Ik ben 101 procent voor de kunst!

Mijn kunstproject heeft op voordekunst.nl 101 procent behaald! Ik wil iedereen die hieraan heeft bijgedragen heel erg bedanken!

Nu komt het project snel dichterbij. Vrijdag stap ik op het vliegtuig naar New York. Ik ben druk met de voorbereidingen, maar ik heb nog wel de tijd gevonden om twee kleine schilderijtjes te maken. Een van de schilderijen zal verloot worden onder de donateurs. De winnaar zal bekend gemaakt worden op de laatste dag van mijn project, om de spanning er nog maar even in te houden.



Laat ik nu even kort op de schilderijtjes ingaan. Ze zijn allebei wat onkarakteristiek. Het eerste schilderij heb ik uit mijn hoofd geschilderd en is in veel opzichten vrij gebrekkig, maar het bevat tegelijk ook de kern van een droombeeld, waar ik hoop nog een keer dieper tot door te dringen. Ik weet niet eens zeker of het een droom was, waar ik uit put, maar het gaat ongeveer zo:

Ik fiets over plattelandsweggetjes en raak hopeloos verdwaald. Dit klinkt wel alsof het echt gebeurd kan zijn. Terwijl ik stug door blijf fietsen op mijn fietsje zonder licht, valt langzaam de duisternis in en op een gegeven moment vind ik mijzelf gevangen in de nacht. Dat verhaal komt niet helemaal over in het beeld, maar mijn vorige poging bleek na vele uren schilderen getransformeerd in een volledig zwart vlak, dus ik denk dat ik al vooruitgang boek. De nacht is nu niet zwart, maar een blauwe waas, met in de verte het zwakke licht van de stad tegen een paarse lucht. Helaas is de foto even gebrekkig als het schilderij zelf, dus ik zal er niet meer woorden aan vuil maken.

Het schilderij dat verloot zal worden, bevat wat meer kleur en is geïnspireerd op een droomwereld waartoe de schilder directe toegang heeft, zonder gebruik van verdovende middelen of een getroebleerde geest. Het is misschien een beetje een flauwe kunstgreep die ik heb toegepast: Ik heb een reflectie in het water geschilderd en dan op de kop. Dit maakte het voor mij makkelijker om me op de kleur te richten, omdat in het water niets een vaste vorm heeft. Deze kleuren zijn een beetje gedempt, maar hebben voor mij althans, wel veel zeggingskracht.

Het haalt misschien wat van de magie weg, als ik beschrijf hoe een beeld tot stand komt, maar er wordt volgens mij over het algemeen wat teveel waarde gehecht aan inspiratie. Ideeën, ook beeldende ideeën, komen uit een duister onderbewustzijn, maar de meeste ideeën laten zich alleen zien tijdens het schilderen en worden geactiveerd door allerlei praktische zaken, bijvoorbeeld door de zalmroze ondergrond, of de visboer die door zijn megafoon zijn waren aanprijst, of die knagende honger… Hm, wat zal ik vanavond eens schilderen.


Ik zal de komende maand weinig tijd hebben om diepe filosofische gedachten uit te werken tot schilderijen, maar dankzij jullie kan ik elke dag met een gevulde maag en een gevulde schilderskist hard aan het werk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten