zondag 17 november 2013

Het MoMA

Ik lig in het donker in bed met naast mij een sleeping beauty mijn blogberichtje te schrijven. De tijd ging vandaag veel te snel voorbij, want ik was in het MoMA. Het Museum of Modern Art ligt vlakbij Central Park in Manhattan. Het heeft zes verdiepingen vol met kunst. Elke verdieping heeft ongeveer tien zalen. Elke zaal heeft tien schilderijen. En met elk van die schilderijen zou ik een dag kunnen vullen.
Mijn favoriete zaal was die waarin Odilon Redon, James Ensor en Edvard Munch hingen. Er hingen nog veel meer wereldberoemde schilderijen, maar de schilderijen van Redon en Ensor waren als drijfzand, waar je, als je er eenmaal in was gestapt, steeds dieper in wegzakte en langzaam in verdween.
Ondertussen waren Sandrien en ik zo duizelig van het lopen en geconcentreerd kijken, dat we nauwelijks meer op onze benen konden staan, dus toen we op de bank voor de waterlelies van Monet neerploften, konden we niet meer zeggen of de spirituele ervaring door de bovennatuurlijke kunstwerken of door oververmoeidheid werd opgeroepen.
Rond acht uur 's avonds waren we thuis en konden we gaan eten. Tijd voor wat kleine vingeroefeningen. Morgen wordt een serieuze schilderdag en dan 's avonds als alles goed gaat mijn eerste afspraak met een andere kunstschilder.
vingeroefening

ensor

redon


munch
Nu dromen van het MoMA.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen