zaterdag 12 oktober 2013

Het moderne mecenaat

Mijn kunstproject (http://www.voordekunst.nl/vdk/project/view/1613-a-portrait-of-the-artist-as-a-skyscraper) is al voor een vierde gefinancierd, dus het leek me wel tijd om wat meer te vertellen over de voordelen voor de donateurs en dan ga ik volgend blog weer wijden aan het kunstproject zelf. Ik ben uiteraard heel blij dat zoveel mensen al hebben gedoneerd ‘voor de kunst’ of voor mij, maar deze donatie betaalt zich ruimschoots terug en is daarom misschien beter te zien als een goede investering.

Wat zijn de voordelen? Om te beginnen is er het belastingvoordeel. Het is mogelijk om de giften af te trekken van de belasting. (http://voordekunst.nl/anbi) Dit betekent dat het al mogelijk is om voor 175 euro een schilderij te bemachtigen dat in een galerie, die ook een percentage rekent, nog voor 800 euro aan de muur heeft gehangen, nog los van het schilderij dat verloot wordt onder alle donateurs. Over het inlijsten moeten wel aparte afspraken gemaakt worden.

Het is natuurlijk ook extra leuk dat je degene kunt volgen, of al kent, van wie je een schilderij bemachtigt. Als je dit leest, heb je al uitgevogeld hoe je me kunt volgen. Op dit blog zal ik steeds updates plaatsen van mijn kunstproject. De kans is groot dat door het project, dat je zelf mede mogelijk maakt, de waarde van het schilderij vermeerdert.

Als het project is afgelopen, kun je een afspraak met me maken en mijn atelier bezoeken om een werk uit te zoeken. Of misschien heb je een leuke opdracht; een portret van je echtgenoot, of je konijn. Dat is ook mogelijk.

Voor de schets als ansichtkaart (bij een gift van 20 euro) geldt dit niet, want die teken ik ter plekke in mijn schetsboek in New York. Ik vind dit zelf het moeilijkst om weg te geven, omdat in het schetsen de echte ontwikkeling plaatsvindt en omdat de schetsen vaak een spontaniteit hebben die bij het uiteindelijke schilderen moeilijk is om terug te vinden.


Aan de litho’s en de (eendaagse) cursus zal ik nog een apart blog wijden, maar laat ik concluderen met de opmerking dat de tegenprestaties zeer de moeite waard zijn, dus denk goed na voor je een keuze maakt! Als het project voor vijftig procent is gefinancierd, zal ik het schilderij online zetten dat onder de donateurs wordt verloot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten