donderdag 3 oktober 2013

A portrait of the artist as a skyscraper

Mijn project staat eindelijk online! Het is erg bevredigend om een plan te bedenken, een vrij ambitieus plan zelfs, en het dan ook daadwerkelijk uit te voeren. Het is als wanneer je een beeld voor een schilderij in je hoofd hebt en hier enkele maanden mee rondloopt, en het dan uiteindelijk daadwerkelijk schildert. Zulke beelden draag ik vaak in mijn hoofd mee en er is altijd de wens om het daar te bewaren, zodat het niet tegen kan vallen wanneer ik het aan het linnen prijsgeef.
Het plan om zomaar voor een maand naar New York te gaan om daar samen met kunstenaars die ik slechts via via kende te gaan schilderen, kwam op een gegeven moment in mijn hoofd op en ik wou niet dat het bij een plan bleef. Ik schreef direct een brief naar een kunstenaar in New York en ik kreeg meteen een positief antwoord terug. Vanaf dat moment tot vandaag, is het plan langzamerhand een realiteit geworden.

Wanneer ik dan aan het schilderen ben, af en toe nog even twijfel aan het oorspronkelijke idee, om dan te zien dat het al vervangen is door een nieuwe werkelijkheid en met elke kwaststreek deze werkelijkheid aan kracht zie winnen, dan raak ik vervuld van een euforisch gevoel. Zo voel ik me nu over mijn project en hoewel de euforie wel weer voorbij zal gaan, geeft het me een motivatie om zo hoog mogelijk te reiken, tot in de wolken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen